Aamu alkoi herkuttelulla hotellin aamiaisella. Pöytiin oli
taas kannettu parhaita muonia ja herkkulaariin oli ilmestynyt myös
kuorrutettuja pikkudonitseja, nam! Koska aikuisten mielestä piti myös syödä
jotakin värikästä ja suolaista, valitsimme lautasillemme hedelmiä, leipiä ja
munakasta. Äidin erikoisuusmaistiainen tänä aamuna oli jokin pienehkö karvaisen
piikikäs hedelmä, joka oli kuitenkin komeasta ulkonäöstään huolimatta aika
mitäänsanomattoman makuinen. Aamupalan jälkimainingeissa meidät raahattiin ja
suorastaan pakotettiin uimaan uima-altaalle. Tirisevän kuuman auringon,
raikkaan veden sekä ulkokisailujen piti väsyttää meitä sen verran, että
jaksaisimme mukisematta muut päivän puuhat…
Vuokra-autokojulle Europcariin oli meidän (tai oikeastaan
aikuisten) onneksi vain lyhyt matka, sillä kuumottava föönituuli puhalteli
meidät hetkessä tainnoksiin kävellessämme katua pitkin ja hyppiessämme teiden
yli. Jalkakäytäviähän täällä ei nimeksikään ole, joten autojen seassa juostessa
on hieman arpapeliä, milloin mistäkin löytää parhaan kävelyreitin. Kun
saavuimme autonvuokrausfirmaan, siellä ei tietenkään sattunut olemaan ketään
paikalla. Oven vierestä löysimme seinästä luurin ja numeron, mutta pahaksi
onneksi puhelimessa ei ollut lainkaan numeronäppäimiä. Pallottelimme luuria
kädestä toiseen ja me viikarit puhuimme suomea luuriin niin kauan ilmeisesti,
että joku katsoi parhaaksi tulla avaamaan meille ovet. Otimme allemme valkoisen
kiesin ja latasimme äidin kännykkään karttasovelluksen Arabiemiraateista. Nyt
pystyisimme siis vain onnistumaan, sillä olihan meillä maailman paras kuski,
joka kuvitteli olevansa Räikkönen ja paras etupenkin kartturi, jonka veikattiin
ohjeistavan vain pari kertaa harhaan.
Kartturi oli valinnut ensimmäiseksi kohteeksemme lähellä
sijaitsevan Fujairah Fort -nimisen 1500-luvulla rakennetun linnoituksen, joka
lienee Arabiemiraattien vanhin. Linnoituksen alue levittäytyi laajemmaltikin,
mutta me vierailimme itse linnassa ainoina turisteina, joten saimme
yksityisopastusta. Kiipesimme kamalan jyrkkiä portaikkoja ylös linnoituksen
katolle, näimme vankityrmän oikeine vilistävine torakoineen sekä löysimme
pimeän salakäytävän, jossa oli jonkun makuualusta. Linnoituksessa oli tukalan
hikistä, joten pakkauduimme mielihyvin takaisin ilmastoituun autoomme.
Seuraava
kohteemme oli Al Hayl -linna. Kartturi valitsi kartastaan oikean kohteen ja
kohta me jo kiisimme rantakatua kohti linnaa. Matkaa oli taitettu ehkä
viitisentoista kilometriä, kun näimme ensimmäiset kyltin ”Al Ghayl Fort”.
Kyltti johti keskelle asuinaluetta ja muhkurainen hiekkatiekin loppui, mutta
linnaa ei näkynyt missään. Kaiken kukkaraksi alkoi tipahdella suuria
sadepisaroita. Onneksi emme olleet rannalla vaan sisällä autossa, sillä muuten
olisimme kastuneet. Ajelimme vielä toistamiseen äidin ja kartan ohjeiden mukaan
ja päädyimme vähän matkan päähän Omanin rajasta. Vaikka matka sujui kovin
rattoisasti, lopulta parkkeerasimme ”Kalba Birds of Prey Centren” viereen
ottamaan uutta suuntaa ja syömään eväitä. Jos olisimme ostaneet liput sisään, olisimme
nähneet mm. suurten kotkien lentonäytöksen.
Parkkipaikalla kartturi tajusi syöttäneensä väärän linnoituksen
nimen karttasovellukseensa ja korjasi virheensä. GPS:n mukaan olimme näppärästi
jo parinkymmenen kilometrin päässä. Lähdimme siis tekemään korjausliikettä ja
valitsimme suuren tien, joka johti läpi tyhjentyneiden kauppakeskittymien ja rakenteilla
olevan valtavan kokoisen alueen, jonne sheikki Zayedin housing ohjelman
ansiosta rakentui parhaillaan silmänkantamattomiin asti samanlaisia taloja.
Äidin
kartta näytti seuraavaksi tiukkaa Y-mutkaa, ja kun sellaisen myös luonnosta
löysimme, kurvasimme tietysti empimättä sinne. Vastaan tuli monia rekkoja ja
näimme eri yhtiöiden kivenmurskaamoja matkatessamme eteenpäin yhä huononevaa tietä.
Linna vaikutti olevan vaikean taipaleen päässä, eikä muita turisteja ollut
liikenteessä. Matka kartan mukaan lyheni mukavasti, vaikka kuskin hälytyskellot
alkoivatkin soida, kun jouduimme pysähtymään tarkastuspisteellä, josta ei
saanut enää jatkaa eteenpäin kivenmurskaamon apajille. Reipas kuskimme päätti
käydä kysymässä oikeaa tietä työnjohtajalta sekä hänen intialaiselta lakeijaltaan.
He neuvoivat naureskellen meidät ajamaan kilometrejä takaisin Y-shikaaniin
asti.
Yltyvä vesisade piiskasi autoa, mutta onneksi Räikkösemme
oli varustautunut sadekelin renkailla ja tarkoilla ajotaidoilla. Tie vaihtui
taas suuremmasta pienemmäksi ja köröttelimme läpi pienen kylän, jossa pienet lapset
juoksivat vesilätäköissä. Umpikujan liikennemerkki ei herättänyt luottamusta,
mutta jatkoimme sinnikkäästi eteenpäin. Olimme aivan varmoja, että eteemme pyyhältäisi
kohta vuorivuohi tai jokin eksoottinen vuoristoeläin kiemurrellessamme surkeaa
tietä syvemmälle Hajar-vuoristoon.
Kartan mukaan meillä oli matkaa vielä 4,5 kilometriä, mutta
linnoitus kohosi jo piiskaavan sateen keskeltä eteemme. Menimme juoksuaskelin suojaan linnaan, jossa kuulimme tarinoita menneestä ajasta ja elämästä
linnassa. Linnassa oli myös jännä hedelmähuone, jonne entisaikoina hedelmät kasattiin
päällekkäin isoksi kasaksi ja alimmaisista puristui maahan hiekkaiseen reikään
maukasta hedelmämehua. Linna vaikutti arkkitehtuuriltaan meistä viikareista
isolta hiekkalinnalta, jonka päälle pääsi kiipeämään erikoisista nurkkatikapuuportaikoista.
Oppaamme varoitteli meitä paluumatkan vaaroista, sillä ihmiset eivät kunnolla
kuulemma osanneet ajaa sadekelillä. Janne taisi tipata opastamme liiankin hyvin,
sillä muutoin aiemmin tyhjällä tiellä meitä tuli vastaan useampikin ihminen matkalla
ilmeisesti linnoitukseen juhlimaan hyvää tippiä. Vuoret valuivat vettä ja kiviä
vyöryi alas, kun me kiisimme mutaisella ja joeksi muuttuneella pikkutiellä
takaisin kaupungin parrasvaloihin. Pätkähdimme tovin ajettuamme suureen ostoskeskukseen,
jossa kävimme ravintolassa syömässä mausteista kanaa. Hotelliin päästyämme olimme
kovin tyytyväisiä päivän seikkailuihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti