tiistai 29. joulukuuta 2015

Los Angelesissa kiertelyä

Hotellissamme oli ihana aamupala. Söimmekin kananmunia, hedelmiä, sämpylöitä, hilloja, jugurttia, muroja sekä itsepaistettuja vohveleita. Kasperi oppi oitis käyttämään vohvelirautaa, joka piti kääntää ensin ympäri, jotta vohvelinpaistoaika lähti kulkemaan. Iskä lähti aamupalalta aiemmin, jotta ehtisi vielä herkutella hotellihuoneessa jo Suomessa vesi kielellä haaveilemistaan Cinnabon-leivistään. Venturasta (ja metsäpalojen alta) lähdettyämme kurvasimme takaisin leveäkaistaiselle moottoritielle suuntana Los Angeles. Iskä totesi jalkansa jo toipuneen sen verran, että hän pystyisi varmasti ajelemaan - ehkä hän tiesi, ettei kykenisi ohjeistamaan meitä Los Angelesissa samoin kuin kartturiäiti.

Tulimme Los Angelesin länsipuolelta, joten ensin kurvasimme Beverly Hillsin asuinalueelle katsomaan tulevia kämppiämme. Pihat ja talot olivat ilmeisen valtavia ja upeita, vaikkemme nähneetkään tarpeeksi muurien ja aitojen takaa. Muutamassakin paikassa myytiin tähtikarttoja, eli tietoja siitä, missä kukakin julkkis asui. Kadut olivat melkoisen autioita meitä autoilevia turisteja huomioimatta. Jatkoimme useamman puikkelehtimiskierroksen jälkeen hieman kalliimmalle putiikkialueelle, jonka läpi ajamiseen rahavaramme kyllä riittivät. Seuraavaksi koukkasimme pohjoisen suuntaan ja kiinalaisen teatterin liepeille katsomaan maassa lojuvia tähtösiä sekä turistivilinää. Näimme matkalla myös kuuluisan Farmer's Market -torikadun.

Kello alkoi lyödä jo iltapäivää, mutta äidillä oli selvä suunnitelma seuraavaksi suunnaksi. Meillä muilla oli nälkä, ja iskä lupasikin viedä meidät kiinalaiseen kaupunginosaan syömään. Sitä ennen pääsimme kuitenkin oikein matkalle maailmalle, kun köröttelimme äidin ohjeiden mukaisesti thaimaalaisen, korealaisen ja meksikolaisen kaupunginosan läpi. Hämmästyttävää oli, että kaikki tekstit, kaupat, talot ja ihmiset antoivat todella vaikutelman siitä, että olimme aivan eri puolilla
maapalloa. Lopulta tulimme kiinalaiseen osaan, jossa kuljeskelimme pidempäänkin. Iskän taktiikka
hyvän ravintolan löytämiseksi osoittautui jälleen nappivalinnaksi. Iskä nimittäin kurkistelee ravintoloihin ja valitsee sen, jossa on paljon paikallisia. Meidänkin ravintolassamme oli kokonaisia sukuja syömässä valtavien pyöreiden pöytien ääressä. Ravintolan eteisaulassa oli myös houkuttimena roikkumassa kauloistaan pronssiseksi paistettuja ankkoja. Tilasimme loistavaa appelsiinikanaa sekä katkarapuja eri kastikkeissa.

Tankkauksen jälkeen kiertelimme ihastelemassa kiinalaisella torilla kaikenlaista kummaa sekä eri myymälöissä. Myytävänä oli muun muassa erilaisia sieniä ja juuria, kummallisia hedelmiä, höyryäviä pienoissuihkulähteitä, vihreitä Kitkat-patukoita, kiinaksi huutavia avaimenperiä, mangahahmoja... Kun alkoi tulla hämärää, lähdimme vielä tien varteen parkkeeranneen jätskiauton kautta kohti seuraavaa hotelliamme. Iltasella äiti ja Kasperi tekivät vielä yllätyshyökkäyksen Skylander-hahmoja katsomaan valtaisaan BestBuy-liikkeeseen. Tulomatkalla he tosin eksyivät autolla pimeän urheilukentän laitamille, vaikka äiti olikin piirtänyt kolmella viivalla kartan hotellilta kauppaan.
Vartin harhailun, u-käännöksen ja motarilla kaahailun jälkeen he onneksi löysivät takaisin hotellin tutuille liepeille.